Het materiaal word gedigitaliseerd

Na het controleren van het materiaal en het analyseren van de aanvraag word er over gegaan tot het sorteren, voorbereiden en digitaliseren. Deze wordt door broadcast of professionele machines zorgvuldig weergegeven en naar een digitaal signaal omgezet. Dit wordt op de voor ons zo goed mogelijke manier gedaan. Vergeet niet dat een beschadigde band nooit meer de originele kwaliteit kan bevatten. Wij kunnen dan ook nooit verantwoordelijk gesteld worden van de zichtbare en onzichtbare tekenen van veroudering of van beschadigd materiaal. Als de masterfile (Quicktime ProRes 422), welke op aanvraag ook op externe HDD beschikbaar is, klaar is word deze op een NAS klaar gezet om via één van onze montage stations geknipt en bij gestuurd te worden.

Het afgewerkt Master product word dan in een broadcast transcoder (Episode van Telestream of Media Encoder van Adobe) gedropt om uiteindelijke de door Youtube aangewezen 640*480p SD @ 25fps H.264 main profile VBR 8 Mbps  voor video en  HD 1920*1080p @  25fps H.264 main profile VBR 16 Mbps  file voor film te bekomen. Dit is volgens ons de beste kwaliteit/grootte codec verhouding voor analoge videobanden zoals VHS en Hi8 en de top kwaliteit voor de film in HD. Andere codecs zijn tegen meerprijs ook mogelijk.

Video

Voor het encoderen van video gebruiken wij alleen de beste apparatuur om jullie dragers op de beste manier voor de toekomst veilig te stellen. Hieronder een woordje uitleg

VHS | SVHS | C-VHS |C-SVHS | DVHS

faucibus - VHS - logo

VHS (Video Home System) is een opname- en afspeelstandaard voor videorecorders.

Voor camera’s wordt een variant van VHS met kleinere cassettes gebruikt, CVHS.

VHS-banden worden zowel in Europa als in Amerika gebruikt. Het Amerikaanse televisiesysteem verschilt echter van het Europese, waardoor Amerikaanse banden vaak niet op Europese videorecorders kunnen worden afgespeeld. In Europa (met uitzondering van Frankrijk) wordt het televisiesignaal PAL gebruikt. In Amerika gebruikt men echter het NTSC-signaal, en tevens heeft het lichtnet een andere frequentie. Dit zorgt ervoor dat veel Europese videorecorders geen Amerikaanse banden kunnen afspelen en vice versa. Onze systemen kunnen alle standaards aan en dus gedigitaliseerd worden.

VCC | Video 2000

faucibus - VCC - logo

Video 2000 (ook bekend als Video Compact Cassette of VCC) was een standaard voor videorecorders die werd ontwikkeld door Philips en Grundig, als een met VHS en Betamax concurrerende standaard.

De Video 2000-cassette is groter dan de VHS en Betamax cassette. Bijzonder is de mogelijkheid om vier uur op elke zijde van de omkeerbare cassette op te nemen. Het geavanceerde afspeelsysteem, dynamic track following (DTF) maakt het bovendien mogelijk om, ook als de opname wordt gepauzeerd of versneld afgespeeld, een beeld zonder stoorstrepen te zien. In oktober 1984 bracht Philips het topmodel VR2840 op de markt. Deze videorecorder had een longplay functie waarmee 2×8 uur video in hifi-stereo kon worden opgenomen of audio in hifi-stereo.

Betamax

faucibus-betamax-logo

Betamax was een standaard voor videorecorders en videocassettes. Het systeem werd in 1975 door Sony op de markt gebracht.

Betamax heeft in de jaren tachtig met Video 2000 en VHS gestreden om de standaard voor videorecorders. Deze strijd werd uiteindelijk gewonnen door het VHS-systeem. Bepalend hiervoor waren de kosten voor afspeelapparatuur, en de beschikbare opnameduur. Betamax was kwalitatief beter vanwege de hogere resolutie (250 beeldlijnen tegenover 240 lijnen), betere geluidskwaliteit, en een stabieler beeld. Betamax-videorecorders waren tevens robuuster dan VHS.

Audio

Ook de audiodragers krijgen de best mogelijke behandeling en gaan via het professioneel apparaat gedigitaliseerd naar een opname studio waardige  codec. Hierna word deze getranscodeerd naar de gevraagde file. Wij beschikken over MiniDisk – DAT – open reel – vinyl – DCC – Compact Audio Tape enz.

Film

Voor het digitaliseren van de film gebruiken wij een Müller beeld per beeld scanner van Filmfabriek

Deze kan beschadigde films eventueel toch nog inscannen. Natuurlijk bij sterke beschadiging niet op een topkwaliteit, maar over het algemeen wel bruikbaar. Lijnen gaan door de wetgate ook zichtbaar vermindert zijn. Proefopnames zijn eventueel ook mogelijk. Dan graag een mailtje met de vraag en je hebt een proef scan van enkele minuten, daarna kan je nog beslissen wat er gescand heeft.

HD Scanner

  • Frame by frame scanning

  • Sprocketless transportation for shrunken and damaged film;
  • Wetgate for 8, 9.5 and 16 mm
  • 4 PTR rolls for dirt and dust removal;
  • 8mm filmgate (r8 and s8);
  • 16mm filmgate (r16 and s16);
  • 9.5 pathé filmgate;
  • ​​Reversal and color negative film scanning;
  • Transparant film;
  • Unique FilmFabriek Restoration software
  • To prevent breaking fragile film there is low tension during the scanning process;
  • ​No compression in output to insure the best image quality

PICTOR

Full HD (1920×1080)
r8 | s8 (reels up to 600 feet or 180 meter)
Active tension control (adjustable)
Up to 25fps
Overscan capture possible for both film formats
Optical zoom
Sprocket Idler Wheel (SIW)
for accurate sprocket registration
2 channel magnetic sound head
Active wow – flutter correction
Up to 12-bit 4:4:4 RAW